”Modevisning gav rejäl mersmak”

29 september, 2017
Vi intervjuade en av dessa, Karin Thunell, som äger och driver klädaffären Karin Sömmare på Kungsgatan 29.

Vad fick ditt företag ut av att vara med i modevisningen under Trädgårdsdagen?

– Vi fick ut väldigt mycket. För det första var det otroligt lättjobbat när allt var serverat: lokal, konferencier, musik, marknadsföring och publik. Det enda vi behövde ordna var vårt eget. Det är ytterst sällan som du kan få en så här stor och blandad publik i Enköping, säger Karin Thunell.

Går det att uppskatta i ökad försäljning?

– Vi kunde se en direkt effekt av visningen i försäljning. Jag uppskattar att vi sålde cirka 20 plagg där kunderna talade om att de sett visningen och ville ha ett specifikt plagg efter det. Vad som är allmän ökning och effekt är däremot väldigt svårt att mäta. Trädgårdsmänniskorna är våra kunder normalt också. Den här dagen hade vi dessutom vår höstrea igång och skulle hålla öppet till klockan 16, men vi kunde inte stänga förrän 16.30.

Vad vill du säga till andra medlemmar som funderar på att delta nästa år i modevisningen?

– Våga vara med! Det är en av få chanser att få sätta sina kläder i rörelse och styla dem på det viset de är köpta för. Visst, det tar tid att förbereda, genomföra och efterarbeta – men det är en av få marknadsföringsformer som ger något direkt tillbaka. Allt går att visa om man bara är lite kreativ. 
– I år hade jag även en liten yta i Skolparken, där jag gjorde en ”skyltfönsterskyltning” och delade ut flyers. Enda syftet med detta var att tala om att affären finns. Det ledde till många trevliga samtal och nya kontakter. Enköpingsborna visade uppskattning för deltagandet och önskade att turistbesökarna skulle hitta ner på stan på vägen till ån. Nästa år skulle vi medlemmar i Enköping Centrumsamverkan kunna ha ett gemensamt tält med ”småskyltningar” som ett stort skyltfönster för att visa hur mycket fint vi har att erbjuda.

Arkiv